Sanquin
Campagne | True Ideas
xxxxxx
Uitdaging
Sanquin zoekt jonge bloeddonoren.
Sanquin, de bloedbank, is op zoek naar nieuwe, jonge bloed- en plasmadonoren. Jongeren zijn namelijk de ideale kandidaat voor donaties. Toch zijn ze nog onvoldoende bereid om te doneren. De opdracht: bedenk een creatief en opvallend concept dat jongeren bewust maakt van het belang van bloeddonatie en hen aanzet om zelf te doneren.
Inzicht
Jongeren investeren in vermogen, maar vergeten hun meest waardevolle bezit: bloed.
Steeds meer jongeren zijn bezig met investeren en vermogen opbouwen. Beleggen, crypto en side hustles zijn helemaal hot. Online draait alles om rijk worden en slim opbouwen voor later. Maar tussen al die tips en trends vergeten we iets belangrijks: je bezit nu al iets écht waardevols. Iets wat niks kost, maar wel onbetaalbaar is voor iemand anders: je bloed.
Aanpak
Bloeddonatie levert meer op dan je denkt.
Bloeddonatie wordt vaak gezien als iets ‘ver-van-mijn-bed’, saais of sommige weten er niet eens vanaf, terwijl het juist een directe manier is om impact te maken. Door het te framen als een investering in mensenlevens, sluit het aan bij hun belevingswereld. Zo maken we jongeren bewust van de maatschappelijke waarde van bloeddonatie.
Oplossing
Zet het op de bank, dan wordt het meer waard.
Met dit concept positioneren we Sanquin als de enige bank waar je écht rendement behaalt. Via een socialcampagne spelen we in op bewustwording onder jongeren, door humoristisch in te haken op de wereld van beleggen en crypto. In korte video’s nemen we trade influencers op de hak en draaien we de boodschap om: de slimste investering is niet in geld, maar in levens, bij de bloedbank.
