Alles op tafel
Concept ontwikkeling en uitwerking | schoolproject
Uitdaging
Inzicht
Concept
Opmerking
De opdracht die we vanuit school kregen: een zelf gekozen maatschappelijk gedrag op een positieve manier beïnvloeden aan de hand van een merkcampagne. Ik heb samen met mijn projectgroep voor het gedrag ‘phubben’ gekozen. Phubben betekent dat je iemand negeert door met je telefoon bezig te zijn. Hiervoor hebben we het bovenstaande concept bedacht.
Het inzicht waar op ingespeeld is voor dit project is: ‘de waarde van een gesprek gaat achteruit als er gephubt wordt’.
“Alles op tafel” is een fictief horeca-servies collectie die door Ikea uitgebracht wordt. De servies-collectie bestaat uit verschillende borden waar grappige vragen en stellingen op afgebeeld staan om restaurantgasten leuke gespreksonderwerpen aan te reiken. Ikea richt zich met deze collectie op sharing diner restaurants omdat hierbij in verschillende rondes verschillende gerechten op tafel komen. Daardoor worden voor gasten genoeg onderwerpen aangereikt om waardevolle gesprekken te voeren. Het concept “Alles op tafel” staat perfect in lijn met de pay-off “een goed gesprek heeft aandacht nodig”. Het doel van “Alles op tafel” is dat mensen meer waarde gaan hechten aan het voeren van leuke en goede gesprekken en daardoor minder op hun smartphone kijken als ze in het gezelschap van naasten zijn.
Dit project is een schoolcasus. De afbeeldingen die gebruikt zijn bij deze campagne dienen als een voorbeeld visualisatie.
Bronvermelding
Daan, Jasper, Tobias kookshow. (2022, 2 januari). just eat take away. https://www.justeattakeaway.com/newsroom/nl-NL/208510-daan-boom-jasper-demollin-en-tobias-camman-bekronen-populaire-online-kookshow-met-eigen-vegan-bezorgrestaurant
De Fomo Show. (z.d.). NPO 3. https://www.npo3.nl/de-fomo-show